Lars van Berkel blikt samen met Hans Koenen en Kees van de Ven vooruit op Le Touquet

Lars van Berkel blikt samen met Hans Koenen en Kees van de Ven vooruit op Le Touquet

‘Een droom is het niet zo zeer, maar ik heb er wel al vaker aan gedacht om eerlijk te zijn’. Lars van Berkel heeft er zin in. Het plan werd gesmeed op de terugweg van een reis naar Amerika waar hij met o.a. Heikki van den Berg gedurende 10 dagen mocht proeven van de onbegrensde crossmogelijkheden. Le Touquet. Hij is er wel eens eerder geweest en heeft er toen ook gereden. ‘Als ik zie wat er nu allemaal gebeurt daar, stelde dat toen weinig voor’. 2011 was het. Lars reed nog 125. Voor zijn klasse was maar een halve baan vrijgemaakt. Toch wist hij die wedstrijd nog netjes als 3e te eindigen. Eenmaal terug op Nederlandse bodem was een korte SKS meeting voldoende om de zaak te beklinken. Le Touquet was een feit.

‘Ik wil nu nog gewoon lekker crossen’
Er wordt door Lars een klein vergelijk getrokken met de Red Bull Knock Out waaraan hij inmiddels tweemaal deelnam. Zijn eerste keer miste hij nipt het podium met een knappe 4e plaats. De tweede keer zat hij er in de kwalificatie weer goed bij maar viel in de finale uit door mechanische pech. ‘Normaal gezien kan ik daar in de top 10 eindigen’, zegt hij meer trots dan stoer. Hij weet inmiddels wel dat Le Touquet in veel dingen niet lijkt op de Nederlandse variant. ‘De RBKO wordt verreden op een behoorlijk brede baan, met veel inhaalmogelijkheden. In Frankrijk lijkt het parcours veel meer op een immens grote crossbaan.’ Ook rijden ze in Frankijk 3 uur in tegenstelling tot de anderhalf uur in Nederland. ‘In Frankrijk wordt een volledig strandrace kampioenschap verreden. Dat kennen wij (nog) niet’. Wie weet in de toekomst. Ik wil nu nog gewoon lekker crossen, maar ik kan me wel verplaatsen in die mannen. Het is nog meer afzien en dat ligt me eigenlijk wel. De tegenstand in de zwaarste strandrace ter wereld zal ook van een hoog kaliber zijn. ‘Er staan mannen aan de start die enkel en alleen strandraces rijden, dus het zal aanpoten worden.’

‘geel hemdje’
Het zal een combinatie worden van een fitte rijder met een scherp geprepareerde SKS Husqvarna. Het verschil met de motor waarmee Lars het MX1 seizoen in zal gaan, is toch niet zo heel groot. We zijn nog aan het kijken hoe of wat, maar in de RBKO reed ik met een 5 bak met overdrive. Uiteraard was mijn motor uitgerust met een dikke tank, andere gearing en licht aangepaste vering. De verschillen zijn niet heel groot maar wel erg specifiek. Lars hoopt op een ‘geel hemdje’. Dat wil zeggen dat je als een snellere rijder wordt beschouwd en op de eerste rij mag starten. Ook heb je dan de beschikking over een goed bereikbare pitstop plaats om je tentje op te zetten. Niet meer dan fair. Voorbereiden qua wedstrijd is moeilijk vindt Lars. ‘Omdat het meer op een ‘normale’ crossbaan lijkt zal ik meer te maken krijgen met achterblijvers, dus is de tactiek en de mentale kracht erg belangrijk. Het zal vooral belangrijk zijn mijn krachten zoveel mogelijk te verdelen’. Een wedstrijd als deze is Lars wel op het lijf geschreven. ‘Je moet van veel zand houden en meer dan fit zijn. Daar ligt het probleem dus niet echt. Er breken spannende en mooie tijden aan voor Lars van Berkel. Een nieuwe dikke motor en terug in een solide en vertrouwd team zorgen voor een prachtig avontuur.

Een hele vent
Het SKS avontuur is natuurlijk niet nieuw voor Lars. Twee jaar geleden reed hij ook voor het team uit Waalwijk, wat heel goed uitpakte. Hans Koenen, de technische man van het team haalde Lars indertijd binnen. Hij leerde Lars kennen via Hans Laurense, van het gelijknamige Laurense Motoren in Boekel, die hem aan hem voorstelde. ‘Hans zelf kent het klappen van de zweep als geen ander. Hij was, zoals ze dat noemen, een natuurtalent van het puurste soort. Als je het voor elkaar krijgt om in ’86 voor het eerst op een crosser te stappen en vervolgens 4 jaar later op een GP aan het hek te staan, ben je toch een hele vent. Er is wel veel veranderd in de loop der jaren, vindt Hans. ‘Wij hoefden in die tijd geen 1000 euro neer te leggen om aan de start te mogen staan. We reden puur voor het prijzengeld. In die tijd waren we al blij dat er iemand als monteur meereisde.’

Wat dat betreft is het niet meer te vergelijken met de tijd waarin hij reed. Na een carrière van 12 jaar hield hij het voor gezien en stortte zich op het maatschappelijke deel van zijn leven. ‘Ik had toen ook al twee kinderen. Na een serieuze nekblessure ben ik uiteindelijk gestopt. Er is natuurlijk nog veel meer in het leven’. Als magazijnier voor zijn trouwe sponsor ,’Hertog Jan Brouwerij’ vulde hij zijn dagen tot hij in 2012 Toine Uittewaal tegen het lijf liep. Als vrienden deelden ze dezelfde passie. Het zijn allebei techneuten, maar Toine had veel tijd nodig zijn 4 filialen in het gareel te houden. Hobbymatig sleutelde hij in het weekend aan motoren. Puur als ontspanning. ‘Op die manier is 4 Stroke MX Service’ eigenlijk geboren’, vertelt Hans. ‘4 Stroke MX Service’ is een werkplaats van ons samen waar we alles doen. We sleutelen er aan de SKS kanonnen maar zeker ook aan motoren van anderen. We tunen en repareren. Het fijne is dat we in die werkplaats ook mooi de SKS motoren kunnen testen en afstellen.’ Hans was altijd al gefascineerd door de techniek van crossmotoren. Hij sleutelde ooit voor Gert Jan van Doorn, het team van Johan Boonen en later nog aan de Yamaha’s van Adri van Beers. Hans heeft het er maar druk mee. Het is een meer dan volle baan, met ook regelmatig een weekendje van huis. SKS doet geen verre GP’s en houdt het in ieder geval voorlopig bij een aantal races in Duitsland. Verder zullen ze aanwezig zijn op de Dutch Masters en de GP’s van Valkenswaard, Lommel, Assen en wellicht nog een paar in het Buitenland. Hans is enthousiast over de race in Le Touquet. ‘Ik ben er gek genoeg nog nooit geweest, maar hoorde wel dat het nogal een happening moet zijn in dat Franse dorpje. Vroeger volgde hij het wel in de tijd dat Kees van der Ven er jaar na jaar de hele boel aanveegde.

‘Mister Le Touquet’
Kees van der Ven. Hij won 5 edities op rij waardoor hij met veel respect officieus gekroond werd als ‘Mister Le Touquet’. Nog steeds kan Kees er niet met goed fatsoen over straat. Ook al zijn de Fransen chauvinistisch, ze dragen Kees nog steeds op handen. Hij is er later niet veel meer geweest. Eén keer nog, twee jaar geleden. Toen werd hij uitgenodigd voor de ‘Vintage versie’ van het spektakel. ‘Ze hadden mijn oude motor helemaal geprepareerd. Geweldig was dat’. Helaas blies Kees halverwege de wedstrijd het kanon op en moest verder kijken van de kant. ‘Er is erg veel veranderd in de loop der jaren’, vindt Kees. Totaal niet meer vergelijkbaar met ‘onze tijd’, maar zo hoort het ook. Alles evolueert, zo ook de motorsport. De aandacht voor de cross verwaterde nadat hij zijn ‘Champ KTM’ avontuur aan de kant zette.

Natuurlijk volgt hij het wel via tv en internet, maar reist er zeker de wereld niet voor af. Alleen de MXGP van Valkenswaard staat op zijn traditielijst. Kees woont sinds 2015 in Portugal en geniet daar welverdiend van de mooie dingen die er zijn buiten de motorcross. Het trekt hem nog wel. ‘Dat gevoel en die passie gaat natuurlijk nooit meer weg’. Hij zoekt het niet echt, maar is onlangs nog wel benaderd voor iets in de motorcross. ‘Ik praat er niet over, voor ik er duidelijkheid in heb, maar het lijkt me zeker wel wat’.

Kees wenst Lars heel veel succes in de komende editie van Le Touquet. Hij weet als geen ander wat het is, wat je moet en welk gevoel het bij je achter kan laten. ‘Het is een prachtige wedstrijd, maar de moeilijkheidsgraad is een heel stuk hoger dan een ‘gewone’ crosswedstrijd.’ De onderlinge snelheden verschillen veel. Er rijden natuurlijk ook veel hobbymatige rijders en amateurs mee. Veel respect daarvoor, maar dat maakt het extra moeilijk. ‘Het is constant laveren en dat drie uur lang.’ Toch vindt Kees het een belevenis. ‘Je moet het gewoon een keer gedaan hebben’…

Artikel door Olav Heijt en Arno van den Brink

Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com